Golden Bay

Idag kom vi hem efter övernattningstrippen i Golden Bay, och vi har verkligen haft det skitkul!!!
Det började igår att trippen blev uppskjuten i 3 timmar eftersom det regnade och stormade så mycket, men vid 12 lugnade det ner sig och vi kom iväg=)
Först var vi till ett distilleri, Schnapps Dragon, och fick träffa Terry som gör eget vin, whiskey, brandy, vodka, snaps (!) och annat smått och gott. Vi fick provsmaka en del grejer och jag fastnade verkligen för whiskeyn! Det var whiskey med honungssmak, det har jag aldrig smakat något liknande förrut:D Vodkan med boysenberry smak var också god;) Efter det var vi till Pupu Springs och kollade, en källa med helt galet klart vatten... Det var jättehäftigt att se! Det är källvatten som bubblar upp i en liten sjö, och det är så klart så man ser rakt ner på botten=))

Sen checkade vi in på Sins Souce Inn, ett litet boutiqe accommodation som var superfint! Jag, Elin, Katt och Henny bodde i ett litet rum med fyra sängar, väggarna var vita och det växte vinrankor precis utanför glasdörren ut på gräsmattan... De hade också ett allbadrum med stora palmer i mitten av rummet och komposttoaletter! Man fick göra sitt ärende och sen skotta ner lite sågspån typ haha:P
Vi gick ut för att äta på ett litet lokalt krogställe, det värsta matställe jag någonsin varit på! Vi fick vänta länge på maten, sen fick vi kall mat och fel beställningar, plus en utskällning när vi ville påpeka det!!! Simon i klassen blev magsjuk av maten och min mage levde också om efteråt... Usch och fy!

Idag började vi dagen med en supergod frukost på Sins Souce; croissanter med sylt och honung, juice, kaffe, the och naturell yoghurt med musli och frukt i... Smaskigt och mättande! Sen åkte vi till Wharariki beach, en strand på västkusten av Farewell Spit med helt otroligt stora sanddynor! Vi fick promenera dit genom en kohage, och sen vandrade vi runt bland sanddynorna och bara njöt=))
Näst sista stoppet för utflykten var på Farewell Spit där jag var och räddade valar för ett par veckor sen! Det var fint men faktiskt lite känslosamt att se stranden igen, utan lidande valar men med massor av svarta svanar idag=) Sen stannade vi till på Mussel Inn för lunch innan vi åkte hem hit till Nelson igen!

Det var en rolig utflykt, det är kul att få komma ut och träffa lokalbefolkning så och få höras deras historier om hur de har startat upp sina företag osv... Det enda läskiga på resan var när Rob, vår chaufför, först råkade köra för nära en utstickande klippkant så bussen gick i den, och sen körde på en brokant så det smällde till... Inom loppet av två timmar! Och det finns inga bälten i bussen trots att det är en Volvo buss, det är lite udda;) Men jag litar på Rob och det är tur, för vi ska ha honom som chaufför under hela 11-dagars trippen runt sydön;D

Idag fyller Nikau Apartments 5 år också, så de passade på att ha kalas inne på Student Centre när vi ändå skulle samlas där efter brandövningen idag... Det var skoj, vi fick bilda olika grupper och träffa andra studenter som bor här i lägenheterna som man kanske inte pratar så mycket med annars! Sarah bjöd in en kiwitjej till maskeraden imrogon vet jag, det ska bli skoj! Vi fick tårta också, och en varsin pizzaslice;)

Nu ska jag måla gröna naglar med zebraränder inför morogndagens maskerad, sen är det dags att sova och ladda energi för morgondagens 4 timmars promenad på Cable Bay Walkway med klassen.. Bilder från Golden Bay kommer inom kort!