Vecka full av utflykter=))

Den här veckan blir inte mindre aktiv än den förra, vi har bara utflykter måndag-fredag!
Igår fick vi lära oss lite om hur olika konstnärer jobbar runt Nelson regionen och på Nya Zeeland jämfört med Sverige. Det var en helmysig dag, lunchen spenderades på Rabbit island strandne med pastasallad och ett dopp i vågorna.
Idag har vi fått lära oss lite om matkulturen här på Nya Zeeland som är väldigt olika vår matkultur i Sverige! Här äter de mer amerikansk frukost till exempel, med både korv, bacon och kött! Överhuvudtaget handlar alla deras måltider om kött som bas, sen har de också mycket problem med högt kolestrol och en inte så jättelång livslängd... Speciellt hos maorierna som bara lever tills de är runt 60 ungefär. Spännande hur det kan vara såna skillnader när Sverige och Nya Zeeland är så lika på många andra sätt!
Efter den lektionen åkte vi runt till små bärgårdar, grönsaksgårdar och den lokala fiskbutiken och köpte ingredienser till vår picknick lunch. Vi blev också tilldelade en varsin ångkokt mussla att testa äta, inte det godaste jag ätit! Men helt okej konsistens, det kan vara säkert vara gott i gryta eller liknande! Och det var den skoldagen haha... Picknicken var supergod, vi åt en rökt fisk som heter Blue Cod tillsammans med sesambaguetter, pesto, en massa olika salladstillbehör, rökt laxpaté (supergott) och bär och grädde till efterrätt... Riktig sommarmat!

Imorogn ska vi till vingårdar och testa vin, torsdag ska vi åka runt till olika ölbryggerier och testa (hoppas jag:D) och på fredag är det halvdag om boenden på Nya Zeeland... En underbar skolvecka!!

Igår efter skolan hängde jag med bergsfolket hem och planerade lite vart vi vill åka och vad vi vill göra på vår sydös tripp som komemr vara nästa och nästnästa vecka när vi är lediga. Jag, Sofi, Sofia & Sofias syster Ida ska hyra en bil och åka runt sydön och spana in en del roliga grejer! Skitskoj ska det bli:D Jag har inte så mycket pengar till trippen men jag tror att det precis kommer gå runt... Jag blev kvar på räkgryta (skitgod!!!!! jag som aldrig gillat räkor:S) och sen yatzy och vin/öl... Till slut blev det så sent så jag sov kvar haha, jag och sofi spelade yatzy och drack vin till halv två inatt... skojskoj!
Vi uppfann till och med en ny variant av yayzy, "yatzy med dunk". Det innebär att man får dunka i bordet för att ändra tärningarna så länge de snurrar haha:D

Valarna hade strandat igen igår men sen tagit sig ut till havs igen, jag vet inte om eller hur många som dog... Jag blev jätteledsen när jag hörde att de strandat igen, jag hoppas verkligen att inga dog och att de stannar ute till havs nu!!!! Jag döpte ju min till Anders så jag hoppas verkligen att han klarade sig och får leva ett långt och lyckligt liv ute till havs nu:D

Nu ska jag äta och fixa matlåda tils imorgon, ha det gött! Ikväll ska jag prata med Anders på msn, dagens höjdpunkt:D:D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0