Tu meke! (=Awesome)

Nu har vi kommit hem till civilisationen igen efter tre sjukt underbara dagar i Abel Tasmans nationalpark! I onsdags började jag och min grupp med att paddla waka ama 12 km ut till nationalparken, med lunchrast på en strand som var ungefär halvvägs. Havet var helt turkost och det var så lugnt och soligt ute där! Det var som att vi bara klöv vattenytan.. Rogivande men ändå ansträngande! Grejen med att paddla en waka ama är att man byter sida med hoien (paddeln) efter vart 14:e tag, när den som räknar ropar "happ", då tar alla ett tag till och sen byter alla sida... Helst i takt. Det tog ett litet tag men när man fick in rytmen så var det jättekul! Vi fick faktiskt beröm av lärarna sen, Mike sa att vi var den snabbaste och mest samkoordinerade grupp de haft någon gång. Hihi=))

Senare på eftermiddagen/kvällen när vi fått upp tälten och packat upp all mat och utrustning så fick vi lära oss en dans som heter Nga Whakama Tau Tau, där man gör olika krigspositioner med stavar. Skitcoolt! Det var sjukt roligt, jag hoppas att jag alltid kommer minnas den dansen, jag har den filmad när vi gör den;)

Igår började vi dagen med att samlas kl 07 på strandne och öva krigsdansen igen så vi väckte upp alla andra som campade där haha, sen tillbringade jag förmiddagen med att ut och paddla igen med halva klassen och Todd, en av lärarna. Bland annat såg vi sälar på en liten ö och jättevackra laguner!! Eftermiddagen var vi först ut och vandrade med Kyle, en kiwiguide. Han berättade en massa historier för oss om vad som hänt i Abel Tasmans nationalpark och visade oss en massa intressanta ställen. Speciellt spännande blev det när vi skulle klättra ut på Pitts Head, det var jätteläskigt att klättra neråt och ha ett stup bara någon meter bort! Men kul också, vi fick klänga som apor i grenar för att ta oss fram haha=))
Efter den promenaden så fick vi lära oss lite maorisk medicinlära av Mike, vår maorilärare. Också superintressant! Vi fick se kowa kowa bladen igen som vi såg förra veckan när vi var upp på ett berg bland annat, plus en massa andra blad. Bland annat blad som man kan koka te som gör dig sömnig av. Det som är så bra med dem är att du inte kan överdosera! Kroppen tar nämligen bara upp det som den behöver för att slappna av och bli sömnig;) Jag ska försöka få med mig några hem tänkte jag, och ta lite te på flyget så jag kan sova=) Vi fick fläta blommorav en annan växt med stora blad också, jättefina!

Senare på kvällen igår hade vi först quiz på allt vi hade lärt oss (min grupp vann inte), och sen frågade Kyle om vi ville se grottor med lysmaskar i på andra sidan stranden. Det vi inte hade räknat med var att det var flod, så vattnet gick hela vägen upp på magen! Så vi blev superblöta allihopa när vi skulle runda klippan för att komma dit vi skulle, men det var det lätt värt för den upplevelsen vi fick sen. Kyle delade upp oss i smågrupper så fick vi, helt utan ljus, ta varandra i hand och låta oss ledas in i en liten grotta där hela taket var fyllt av lysmaskar.... Så sjukt cool upplevelse! Efter det fick vi se en grotta till med lysmaskar, och sen fick vi ledas in i en grotta full med wetas, jättestora syrsor som bara lever med att sitta där i grotttaket och äta typ. I alla fall vad Kyle sa, men det kan ju ha varit för att inte vi skulle bli rädda att de skulle hoppa ner på oss haha!
När vi skulle hem genom vattnet sen igen så var det mareld i vattnet, så varje gång jag rörde mig och tog ett steg så bara lös det upp gnistor i vattnet! Igår kväll var lätt den bästa kvällen och upplevelsen jag haft här, eller en av de bästa nånsin! Det var riktigt magiskt, en sån kväll som jag alltid kommer minnas! Tyvärr finns den inte på foto eftersom det varken går att ta bra kort på lysmaskar eller mareld...

Idag klev vi upp halv sju och lagade frukost, sen packade vi ner tälten och all utrustning som skulle med i vattentaxin tillbaka till Kaiteriteri där vi utgick från i onsdags. Jag och min grupp från i förrgår har vandrat 12 km genom jättevacker natur (lite uppptbackar men inte så farligt;D)! Nu är jag helt slut verkligen, men kroppen mår verkligen superbra av de här tre dagarnas aktiviteter. Skojskoj!

       

     

Kommentarer
Postat av: Yasmine

jag har sagt det förr och säger det igen! AVUNDSJUK!!!!!

2011-02-05 @ 16:14:27
URL: http://yazmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0