Hälsohysteri

Jag har suttit och läst Aftonbladet på nätet nu en stund, eftersom jag har inte så mkt att göra just nu på jobbet..
Det jag kom på mig själv att reagera över är alla tusen olika hälsotips som finns överallt, både på aftonbladet och resten av nätet.

Myter och knep för fettförbränning - Nej du förbränner inte mer av att basta, dricka äppelcidervinäger eller dricka kaffe. Men ja, du förbränner faktiskt ytterst lite mer för stunden av att äta chili och frysa.

Dricker du lagom med vatten? - Gör ett kisstest! Mörkgult kiss = du dricker för lite. Ljusgult kiss = du dricker lagom. Genomskinligt kiss = du dricker för mycket!
För att inte glömma, är det varmt eller du tränar måste du dricka mer, annars räcker ca 1 liter vatten om dagen... För samtidigt får vi i oss ca 1,4 liter vatten genom maten.

Så många kalorier inenhåller din sommardrink - Tänk på att alkohol näst efter fett ger mest energi, nämligen 7 kilokalorier per gram alkohol. En deciliter vitt vin med 13,5 % är 99 kalorier. Så tänk på vad du dricker i sommar!

Gå ner i vikt utan hunger - Man måste verkligen äta mat. Välj mat som ger mycket volym men få kalorier - och ät ordentligt med protein. Speciellt tjejer glömmer ofta det där med proteinet, varnar Josefine Jonasson (taget från aftonbladet). Hon vill också slå ett slag för de baktalade grönsakerna sallad, tomat och gurka.

Känner du igen 100 kalorier? - Lär dig hålla koll på din energi-ekvation. Ett helt berg med morötter eller fyra ynka paranötter.
1. Byt ut salamin mot skinka - du får äta tre gånger så mycket.
2. Fett gör Digestivekex extra energirika.
3. Nix, mörk choklad är inte mer kalorisnål än ljus.
4. Byt choklad och godis mot morötter - ett smart alternativ till plockandet.

Fritt fram för grillat utan att öka vikten - Inse att det inte är den grillade biffen i sig du måste se upp med utan tillbehören, dryckerna och, framför allt, att bli sittande hela långa kvällen framför skålar och glas. Tänk på att det troligtvis blir många sommarkvällar – hur och vad du väljer att äta kommer att göra stor skillnad.

1. Ät dig mätt så du inte småäter senare på kvällen.
2. Njut av salladen, fyll halva tallriken. Gärna med bönor i!
3. Välj medvetet - ta bara lite av de fetaste rörorna.
4. Drick mest vatten - skippa de söta kaloribomberna.
5. Låt maten följa med - ta med ett magert alternativ om du vet redan innan att du kommer lockas att småäta på sentimmarna.


Vad jag vill säga är att det kanske inte är så konstigt att vi tappar bort vår kropps naturliga signaler för hur och vad vi ska äta när vi hela tiden proppas fulla med tips för hur många kalorier vi får äta, vad vi får och inte får äta, stoppa sötsuget, motionera dig till hollywoodstjärnornas strandkroppar, gå ner i vikt, ät gröna grönssaker för det näringsämnet, röda grönsaker för den vitaminen, gula grönsaker för ett tredje näringsämne, glöm inte dricka vatten, drick inte för mycket vatten...

Jag gillar inte alls att jag gått upp i vikt nu under sommarens stillasittande kontorsarbete, jag har gått över min personligt satta maxgräns på 60 kg vilket är ett big NONO för mig.
Men jag läste precis en artikel om Anna som satte som målgräns att gå ner till 65 och nu väger 62, vilket ändå är 1 kg mer än mig. En skitsnygg tjej verkligen, inte rund eller mullig på minsta vis. Så vad är mitt problem? 

Mitt problem är att jag precis som alla andra dras med i hysterin, jag vill inte äta för mycket sött och just för att jag tänker så mycket på att jag INTE ska göra det så tänker jag hela tiden på sötsaker och blir jättesugen.

Mitt problem är att jag hela tiden har dåligt samvete för att jag inte tränar och förbränner fett och är sådär hyperhurtig, vilket gör att jag när jag väl kommer hem från kontoret, inte orkar gå och träna.

Mitt problem är att jag jämför mig med 170 långa vältränade, solbruna, magra brudar.. Vilket inte riktigt funkar, för jag har inte samma kroppsform och inte samma längd som de här tjejerna.

Men om vi ska vara ärliga så är det inte problemet som är problemet, utan det är min inställning till problemet som spökar.

Så jag ska fortfarande börja träna i höst, för att bygga upp mina muskler och må bra, inte för att bli 170 lång och mager som hollywoodbrudarna;)

 

FRÅGAN ÄR: Hur många av er har precis läst igenom det här inlägget och tänkt att "shit vilka bra tips! de ska jag använda mig! Och äppelcidervinägern kan jag äntligen skrota, den smakar ju ändå skit" ?????




Kommentarer
Postat av: ;)

Inga bra tips. Träna mycket och ät mycket istället och ät sötsaker om du känner för det, de är viktigt att få i sig mycket energi.

Men skippa allt med mjöl i, framför allt mackor!

2010-08-26 @ 13:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0